Hoe ontwerp je een succesvolle AI toepassing?
Generative AI en andere toepassingen evolueren aan baanbrekende snelheden. Van Johnny Cash die Barbie girl zingt (ja hoor, check het hier) tot GPT die tegenwoordig verantwoordelijk is voor content creatie bij vele bedrijven, de mogelijkheden lijken eindeloos.
Geweldig om te aanschouwen, maar ook belangrijk om bij al die flashy nieuwe dingen de noden van je eindgebruikers niet uit het oog te verliezen. Vermijd het bouwen van indrukwekkende, nieuwe systemen die in feite helemaal geen meerwaarde zijn voor je eindgebruikers.
Luister naar je gebruikers
Dit kan je op verschillende momenten doorheen je ontwikkelingsproces doen, maar de grootste meerwaarde zit hem in onderzoek voor je iets begint te bouwen. Gebruikersonderzoek kan je helpen om
- uit te zoeken welke problemen je moet oplossen voor je eindgebruikers
- na te gaan of AI hier inderdaad de juiste oplossing voor is
- uit te zoeken hoe die oplossing er dan best uitziet om die gedetecteerde nood op te lossen
- het potentiële succes van je bedachte oplossing zo snel mogelijk te testen zonder dat hier al iets voor ontwikkeld moet worden (bvb. door Wizard of Oz testing)
De ideale match zoeken
Eens je zeker bent dat je oplossing inderdaad een gedetecteerde nood invult is het tijd om nog wat dieper te graven. Het is immers belangrijk om ook na te gaan
- hoeveel vertrouwen je gebruikers hebben in je oplossing en hoe je eventueel wantrouwen kan opvangen
- hoe ze reageren op fouten van het systeem. Welke fouten worden geaccepteerd? Welke moet je koste wat kost vermijden? Hoe moet je systeem hierop reageren?
- hoe dit systeem in hun huidige way of working past. Zijn er grote aanpassingen vereist? Is er een opleiding nodig?
Continue verbetering
Ook na het implementeren van je AI systeem zit het er helaas nog niet op. Je AI systeem past zich aan aan de input van je gebruiker en zal dus doorheen de tijd evolueren in het type output dat het voorziet. Maar je gebruikers zullen ook continu hun verwachtingen ten op zichte van het systeem bijstellen. Het is dus belangrijk om continu te blijven evalueren of je AI systeem nog aan de noden van je gebruikers voldoet of dat er ergens bijsturing nodig is.
User-centered AI
Kriebelt het om er zelf mee aan de slag te gaan?
Kom gerust eens horen hoe we jullie kunnen ondersteunen bij user-centric AI toepassingen die écht een meerwaarde zijn voor je eindgebruikers.
Zoals overal staat ook bij ons de koffie klaar. Bij ons staat er ook thee klaar, of water. Of niets. Voor ons is alles goed.