Na de verkiezingsronde van 9 juni bleek dat mensen regelmatig een fout maken bij het elektronisch stemmen. Dat zou niet mogen. Als je goed in het kiesbureau merk je zelf ook dat het soms moeilijk gaat. Regelmatig moet er iemand geholpen worden.
We onderzochten hoe dat komt en waar er ruimte is voor verbetering, rekening houdend met de wettelijke vereisten die hierbij komen kijken.
Visuele structuur
Hoewel de schermen eenvoudig zijn hebben ze weinig structuur. Zo is er weinig witruimte voorzien en weinig hiërarchie in de opbouw van de pagina. Bovendien is de vormgeving van de knoppen inconsistent.
Hierdoor verliezen we tijd aan het proberen begrijpen van het scherm, met wachttijden en fouten tot gevolg.
Dit is beter:
- Slim gebruik van witruimte.
- Consistent gebruik van titels, instructies en knoppen.
- Context door gebruik van titel, icoon, partijlogo’s.
- Consistent gebruik van de primaire knop.
Duidelijkheid
Het unieke aan een stem-scherm is dat je op heel veel kan klikken. Wij stellen vast dat het niet altijd even duidelijk is wat je klik betekent - toch niet onbelangrijk bij het stemmen.
Dit is beter:
- Visueel duidelijk voor welke verkiezingen je aan het stemmen bent en voor welke partij.
- Tekstuele aanvullingen in de knoppen voor wat er zal gebeuren, bijvoorbeeld 'lijststem'.
Instructies en feedback
Als kiezer wil je duidelijke instructies en feedback krijgen over hoe je te werk moet gaan. In de huidige schermen zijn deze boodschappen vaak moeilijk te vinden of verdwijnen ze zodra je een keuze maakt. Dat maakt je onzeker.
Dit is beter:
- Instructies bij de start.
- Bevestiging na elke keuze.
Conclusie
Het stemhokje is een cruciale plek voor de overheid om vertrouwen op te bouwen met haar burgers. Dit kan door maximaal in te zetten op het ontwerp van een toepassing die voor iedereen zo eenvoudig mogelijk werkt. Hier ligt een mooie kans om met kleine aanpassingen een verschil te maken in de digitale transformatie.