Stemmen kan gebruiksvriendelijker

Op zondag 13 oktober trokken we opnieuw naar het stembureau om onze stem uit te brengen. In 159 gemeentes gebeurde dat via de computer. Wij analyseerden de schermen en ontdekten enkele verbeterpuntjes.

Ons werk

Expert review

Na de verkiezingsronde van 9 juni bleek dat mensen regelmatig een fout maken bij het elektronisch stemmen. Dat zou niet mogen. Als je goed in het kiesbureau merk je zelf ook dat het soms moeilijk gaat. Regelmatig moet er iemand geholpen worden.

We onderzochten hoe dat komt en waar er ruimte is voor verbetering, rekening houdend met de wettelijke vereisten die hierbij komen kijken.

Visuele structuur


Hoewel de schermen eenvoudig zijn hebben ze weinig structuur. Zo is er weinig witruimte voorzien en weinig hiërarchie in de opbouw van de pagina. Bovendien is de vormgeving van de knoppen inconsistent.

Hierdoor verliezen we tijd aan het proberen begrijpen van het scherm, met wachttijden en fouten tot gevolg.


Dit is beter:

  • Slim gebruik van witruimte.
  • Consistent gebruik van titels, instructies en knoppen.
  • Context door gebruik van titel, icoon, partijlogo’s.
  • Consistent gebruik van de primaire knop.

Duidelijkheid


Het unieke aan een stem-scherm is dat je op heel veel kan klikken. Wij stellen vast dat het niet altijd even duidelijk is wat je klik betekent - toch niet onbelangrijk bij het stemmen.


Dit is beter: 

  • Visueel duidelijk voor welke verkiezingen je aan het stemmen bent en voor welke partij.
  • Tekstuele aanvullingen in de knoppen voor wat er zal gebeuren, bijvoorbeeld 'lijststem'. 

Instructies en feedback


Als kiezer wil je duidelijke instructies en feedback krijgen over hoe je te werk moet gaan. In de huidige schermen zijn deze boodschappen vaak moeilijk te vinden of verdwijnen ze zodra je een keuze maakt. Dat maakt je onzeker.


Dit is beter: 

  • Instructies bij de start.
  • Bevestiging na elke keuze.

Conclusie


Het stemhokje is een cruciale plek voor de overheid om vertrouwen op te bouwen met haar burgers. Dit kan door maximaal in te zetten op het ontwerp van een toepassing die voor iedereen zo eenvoudig mogelijk werkt. Hier ligt een mooie kans om met kleine aanpassingen een verschil te maken in de steeds digitale transformatie.

Are you stopping by?

Monkeyshot takes residence in a beautiful 19th-century tea and tobacco warehouse called House of Innovation. It is located in a rapidly developing neighbourhood of Antwerp, one of the design capitals of the world. We are within walking distance of the city centre and you can easily reach us by car, bike or public transport.



Monkeyshot is an registered service provider for the SME e-wallet with registration number DV.A249515


Monkeyshot

|

BE 0829 700 980

|

Privacy policy

|

Cookie policy